mar 11

D-vitamin er solskinsvitaminet

Dagen bliver længere, temperaturen stiger stille og roligt; forårsblomsterne titter frem under hækken, yes, det er forår igen! Det der med lyset betyder meget for energiniveauet, kan man vist roligt sige. Der er simpelthen mere overskud, når man kan opleve dagslys ”in natura” og ikke bare gennem kontorvinduet.

Når nu lyset kommer, kan vi vel godt holde op med at spise D-vitamin-tilskud?

Mjaahh! Det er en god idé at blive ved indtil slutningen af april. Det har noget at gøre med, at solstrålerne i foråret rammer atmosfæren i en spids vinkel, der gør, at sollyset ikke bliver kraftigt nok til, at kroppen går i gang med at producere D-vitamin: Solen skal være ”varm nok”.

Hvad er D-vitamin godt for?

  • Hjælper kroppen med at optage kalk. Dermed mindskes risikoen for knogleskørhed. Når knoglerne er stærke, fungere kroppens muskler også bedre – Der er simpelthen bedre arbejdsdeling mellem knogler og muskler.
  • D-vitamin er godt for immunforsvaret. De såkaldte dræber-T-celler, der bruges af kroppen til at bekæmpe bakterier og virus, fungerer kun, hvis der er D-vitamin tilstede.
  • D-vitamin afhjælper træthed, højt blodtryk, dæmper psoriasis.
  • Så er der også meget, der tyder på, at D-vitamin modvirker demens og diabetes.

Hvordan får jeg D-vitamin nok?

Når vi taler D-vitamin er det D3, du skal have nok af. D2-vitamin er kunstigt fremstillet og er ikke gode venner med kroppen, så det er spild af penge og kan i uheldige tilfælde gøre D3-niveauet lavere.

Ophold dig i solen uden solcreme på en halv time om dagen. Hvis man bruger solcreme over faktor 8, dannes der stort set ikke D-vitamin, så hvis du kan, skal du ud i stærkt sollys i kort tid, sådan at du får D-vitaminen uden at blive forbrændt. Derefter kan du så smøre dig ind. Alternativt må du skaffe D-vitaminen fra andre kilder (mad, vitaminpiller).

Spis (fed) fisk, kød, æg, mælkeprodukter.

Spis D-vitaminpiller. Det er en rigtig god idé at gøre det fra september til og med maj, da det er i den periode, at solen er svagest herhjemme.

Anbefalede D3-vitaminpiller: NDS D+, Biotics D-mulsion, Solaray.

Hvordan tages D3? D3 er et fedtopløseligt vitamin, så optageligheden er bedst i forbindelse med et fedtholdigt måltid. Tag gerne en multivitaminpille sammen med.

Hvad så med en tur i solariet?

Nej, desværre! I solarier bruger man UVA-lys, der gør huden solbrændt, men der kommer ikke D-vitamin ud af det. Når man hører om, at forskere bruger UV-stråler til at måle på D-vitamindannelse, er det UVB-stråler, der tales om. De personer, der har problemer med vinterdepression, bruger lamper med UVB-lys for at simulere sollys. Psoriasis-patienter kan også have gavn af det. Men nej, solariet skal du ikke besøge for at blive sundere!

Kan man få for meget D-vitamin?

Ja, det kan man godt, men normalt er der ingen fare for det, da man simpelthen ikke kan indtage så megen d-vitamin, at det bliver et problem ( ifølge apoteket.dk skal man normalt op på mere end 1000 mikrogram pr. dag, før det bliver et problem. Symptomer er: Kvalme, opkast, forstoppelse og hovedpine.

Mange vil huske, at der i 2016 var en meget kedelig sag, hvor et medicinalfirma ved en fejl havde puttet en alt for stor dosis d-vitamin i dråber til børn! Det betød desværre, at der var børn, der blev syge af calciumforgiftning – Det er noget skidt, hvis ikke man kan stole på, hvad der står på ingredienslisten!

Anbefalet dosis til voksne: Radiodoktoren siger 70-100 mikrogram (1 mikrogram svarer til 40 IU).

Anbefalet dosis til børn: Anette Straadt fra æblebørn.dk siger 25 mcgr pr. dag.

Referencer:

Tema på videnskab.dk om solskinsvitaminet D

Er D-vitamin farligt?

Calciumforgiftning som følge af for stort d-vitamin-indtag i dråber til babyer

Apoteket.dk om D-vitamins virkning NB! Anbefalede doser er de officielle = Hvad, der skal til for at overleve.

Steen Ahrenkiel har skrevet om D-vitamin (fra 2009, men bestemt stadig læseværdig mht fastsættelse af anbefalet dagsdosis og d-vitamins indvirken på kroppen).

Radiodoktoren om solskinsvitaminet.

D2 skal man holde sig fra, mener Helsenyt og American journal of clinical nutrition

Kan du blive solbrændt gennem et vindue?