okt 01

Gå med ynde – Løb med forstand

Vingummisko

Det er så dejligt at se, hvor meget gang og powerwalk vinder frem. Der har i mange år været en tendens til, at ”man” helst skulle have et mål om at løbe marathon, men nu er det dejligt at høre alle sundhedseksperter gøre opmærksom på de store helbredsgevinster, der er ved at gå.

Selv er jeg inkarneret løber og har efterhånden været det i 30 år. Min yndlingsdistance er halvmarathon, men jeg går ikke af vejen for en marathon i ny og næ. Det udelukker dog bestemt ikke, at jeg sætter pris på en god lang spadseretur – gerne med nogle styrkeøvelser undervejs! Jeg er overbevist om, at mit forholdsvist lave løbetempo kombineret med gang og styrke er grunden til, at jeg er kommet stort set skadefrit gennem min løbekarriere – Indtil videre har jeg på forkant kunnet reagere på mine skavanker og dermed undgået at skulle stoppe helt.

Der er flere chokerende tal for, hvor mange motionsløbere, der bliver skadet indenfor det første år – Artiklen fra Aktiv træning, som jeg har linket til nedenfor, siger 45%, men tal op til 85% nævnes også. Dette er i sig selv en god grund til at starte forsigtigt med at motionere; Det er essentielt at blive god til at afkode, hvad kroppen fortæller én: Er det ok at sætte distancen op? Er det ok at sætte mere fart på? Føles det hele ok? Vil du gerne lære at løbe, er det en rigtig god idé at starte med gang, da belastningen på leddene er mindre end ved løb – Herved kan du vænne din krop gradvist til fysisk træning.

Overvej flg., hvis du gerne vil løbetræne:

  • Falder du sammen i kroppen, når du bevæger dig?
  • Vralter du fra side til side, når du går?
  • Løber du langsommere, end du går?

Hvis du kan svare ja til mindst ét af de tre spørgsmål, vil det være mere fornuftigt at få styr på at kunne gå ordentligt og få suppleret med styrketræning, der gør dig stærk nok til – med tiden – at kunne løbe.

Skal der flere argumenter på bordet, vil jeg nævne, at udendørs træning stort set er godt for alt:

  • Du får et bedre immunforsvar. Er du vant til at færdes udendørs, er du mere robust og kommer hurtigere over en forkølelse (hvis du overhovedet bliver forkølet).
  • Du bliver i bedre humør (endorfiner aka kroppens lykkepiller stortrives, når man bevæger sig udenfor).
  • Du bliver god til noget af det mest essentielle, som din krop er skabt til, nemlig at kunne bære dig selv og kunne bevæge dig rundt ved egen hjælp. Jo ældre du er, jo vigtigere er det at holde mobiliteten ved lige.

Løbere bliver ofte motiveret til at træne ved at sætte sig et mål i form af deltagelse i et løbsarrangement. Det har knebet lidt for gangsporten, men flere og flere motionsløb tilbyder efterhånden både løb og gang; senest er gang kommet på programmet til DHL-stafetten. Det betyder, at man til et motionsarrangement kan deltage sammen med folk, der ikke løber – Måske bliver du overrasket over, hvor hurtigt nabokonens gangtempo i virkeligheden er?

Langdistancegang findes skam også, bl.a. til Nationalpark Thy marathon (se længere liste i artikel fra I form refereret nedenfor). Så skal vi selvfølgelig ikke glemme marcher som Hærvejsmarchen, de traditionelle julemærkemarcher og pilgrimsruterne (f. eks. Santiago de Compostela), der ”altid” har været der. Mulighederne er mange!

 

Men husk nu at starte med at finde dit niveau –

 

God fornøjelse!

 

Mvh Marianne

 

Refererede artikler:

Aktiv træning: Forskerne: Derfor bliver vi skadede

Chris Macdonald: Vi skal blive bedre til at betragte gåture som motion

I form: Gå dig slank (incl. vejledning om hvor mange skridt, der skal til)

Birgitte Nymann: Derfor kan en gåtur gøre underværker for din sundhed

I form: Gå et marathon (eksempler på arrangementer, link til website med træningsprogrammer)

sep 24

Efterårsrengøring på Det sunde spring

Der har været alt for stille omkring Det sunde spring på det sidste. Nu begynder der så at ske noget igen. Jeg har sørget for plads i kalenderen til at få tid til at skrive et ugentligt blog-indlæg om glæder og udfordringer ved at leve et sundt liv. Der kommer indlæg om kost- og livsstilsændringer, som jeg ser på det. Min erfaring siger mig, at det ikke kan betale sig at tage genveje – Det mest effektive er at gå direkte efter at mindske stress, få god søvn, spise ordentlig mad og få rørt sig (gerne udendørs). Det kræver dog, at man indser, at forandring tager tid! Jeg har en del på hjerte omkring, hvordan man kan få et sundt liv uden at gå på kompromis med underholdningsværdien i hverdagen. Jeg kan se som løbetræner, hvor vigtigt det er at være på talefod med sin egen krop og sit sind – Det gælder om at have realistiske mål og samtidig blive tilpas udfordret.

Derudover vil jeg komme med nye beskrivelser af min lille butik med personlig træning og hjælp til livsstilsændringer. Jeg er ikke interesseret i at få en stor kundeskare, men vil koncentrere mig om det, jeg er bedst til, nemlig den personlige fysiske træning. At der så kommer gode råd med om kost, søvnmønster osv., må I så tage med! Indtil videre har jeg gjort det sådan, at de første par møder med mig ikke koster noget. Hvis der så ønskes strammere opfølgning og træning, hvor jeg selv er til stede, stiller jeg kasseapparatet frem. Det synes jeg fungerer bedst, da kunden så ved, hvad jeg kan byde ind med, og jeg har en fornemmelse af, at kunden VIL det her! Det er nemlig ikke kun et spørgsmål om, at en kunde vil købe hjælp af mig – Jeg skal også kunne se for mig, at jeg kan gøre noget fornuftigt i processen, før jeg ”bider på”.

Den kommende tid bliver der ryddet op på min hjemmeside. Pc og notesblok bliver mine faste følgesvende – Skriv gerne en besked til mig på facebook (enten på Det sunde springs facebook-side eller personlig besked til Marianne Kristiansen), hvis du har spørgsmål, forslag osv.

 

Med ønske om glædeligt og farverigt efterår!

Marianne/Det sunde spring

Er bare SÅ klar!

Er bare SÅ klar!